loading...
اخبار تهران
مهدی چوبکس بازدید : 176 یکشنبه 06 مرداد 1398 نظرات (1)

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به‌طور طبیعی در برخی از مواد غذایی وجود دارد و در مواد غذایی دیگر، به‌طور مصنوعی ساخته می‌شود. ویتامین B2 و گونه ها سایر ویتامین B2 در ساخت سلول‌های قرمز خونی و درمان فعالیت‌های سلولی انرژی‌زا به تن کمک می‌کنند. در این مقاله شما را با منابع غذایی ویتامین B2، علائم کمبود ویتامین B2 و فواید ویتامین B2 آشنا خواهیم کرد.

 

مصرف ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به‌اندازه کافی


به‌کمک رژیم غذایی متعادل و پسندیده می‌توان ویتامین B2 لازم برای تن را تأمین کرد. این ویتامین به‌مقدار کافی در فرآورده‌های لبنی همانند پنیر کاتِیج و شیر هستی دارد. پنیر کاتیج (پنیری با رطوبت خیلی زیاد؛ ۸۰ لغایت ۸۵ درصد) برخلاف پنیر معمولی، تخمیرشده نیست.

 

منابع دیگر حاوی ویتامین B2


  • زرده تخم مرغ؛
  • گوشت قرمز؛
  • ماهی سالمون؛
  • گوشت طایفه (گوشتی که میوگلوبین بیشتری دارد، مشابه گوشت پای پرندگان)؛
  • ماهی تُن؛
  • سویا؛
  • بادام؛
  • غلاتی مثل گندم؛
  • جگر؛
  • آووکادو؛
  • کلم بروکلی؛
  • گوشت بدون چربی؛
  • قارچ؛
  • ماهی‌های چرب مشابه ماهی خال‌مخالی، شاه‌ماهی و…؛
  • ارزَن؛
  • تخمه آفتابگردان؛
  • لوبیا؛
  • گیاهان با برگ‌های سبز مثل اسفناج و مارچوبه؛
  • غلات کامل؛
  • هویج، سیب، انجیر، کلم.

ویتامین B2 نسبت به نور حساس است و زود از بین می‌رود. به‌همین‌خاطر، احتمالا وقتی محصولات حاوی غلات به راز میز غذای‌تان می‌رسند، سایر حاوی مقدار ریبوفلاوین اولیه خود نخواهند بود. در نتیجه، در فرایند آماده‌سازی در کارخانه، به اغلب مواد غذایی این‌چنینی، ویتامین B2 مصنوعی اضافه می‌شود. مثلا اغلب، از ریبوفلاوین به‌عنوان یک مکمل در غلات و نان استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که از ریبوفلاوین به‌عنوان رنگ خوراکی برای رنگی کردن آب‌نبات‌ها هم کمک گرفته می‌شود. اگر مقدار زیادی ویتامین B2 مصرف کنید، ادرارتان هم زرد پررنگ خواهد شد. ویتامین B2 در مجاورت جوش شیرین هم از بین می‌رود، ولی طبخ ماده غذایی در بر گیرنده آن، برخلاف ویتامین‌های سایر باعث از بین رفتن ویتامین B2 نمی‌شود.

 

علائم کمبود ویتامین B2


کمبود ویتامین B2 مایه کمبود دیگر مواد مغذی در تن می‌شود، زیرا این ویتامین در فرآوری مواد مغذی نقش دارد. کم‌خونی، نتیجه کمبود احد از مواد مغذی در بدن یعنی آهن است. نسوان حامله هم باید به‌مقدار کافی ریبوفلاوین مصرف کنند. عدم مصرف کافی ویتامین B2 در دوران بارداری موجب به خطر انداختن رشد جنین و پره‌اکلامپسی (preeclampsia) می‌شود که افزایش خطرناک خفقان خون در دوران بارداری است. پره‌اکلامپسی زیاد خطرناک و حتی کُشنده خواهد بود.

 

در مکان‌هایی که ملت به مواد غذایی تازه یا ویتامین‌های مکمل دسترسی دارند، کمبود ویتامین B2 به‌ندرت رخ می‌دهد. در صورت بروز نشانه‌های کمبود این ویتامین باید به طبیب مراجعه کنید، زیرا شدنی است به‌خاطر این کمبود، در جذب مواد مغذی مبتلا دشوار بشوید. بیماری سلیاک و مرض کرون از آنگونه بیماری‌هایی هستند که به‌واسطه کمبود ویتامین B2 در تن ایجاد می‌شوند.

 

از علائم کمبود ویتامین B2 می‌توان به احمر شدن چشم‌ها، حساسیت به نور، پرماسیدن سوزش چشم، خشکی لب ها، زخم شدن زبان و التهاب در دهان اشاره کرد. خشکی یا چربی غیرعادی موی سر، ایجاد چروک‌های زودهنگام پوستی، شکنندگی ناخن‌ها هم از عوامل سایر کمبود ویتامین B2 در تن است. وقتی ویتامین ریبوفلاوین به‌حد کافی در بدن هستی نداشته باشد، غدد فوق کلیوی هم به‌خوبی پیشه نمی‌کنند و نتیجه این عملکرد نادرست، مشکلاتی مانند کم خونی، آب مروارید، سندرم خستگی مزمن و… خواهد بود.

 

کمبود ویتامین B2 آشکارا به‌صورت خشکی‌هایی روی پوست در نواحی همانند دور دهان و روی زبان، خویش را نشان می‌دهد. اگر این کمبود، جبران نشود مشکلاتی مشابه بلعیدن زبان، درماتیت سبوره‌ای و حتی عملکرد نامناسب اعصاب به‌وجود خواهد آمد. خستگی، شوره سر و ریزش موی سر، ناتوانی در هاضمه و سرگیجه هم از نتایج کمبود ریبوفلاوین است.

 

مصرف بیش‌ازحد ویتامین B2


مقدار بیش‌ازحد ویتامین B2 هم مایه بروز مشکلاتی نظیر آفت رسیدن به جگر در تن می‌شود. البته مسمومیت ریبوفلاوین یا هستی ریبوفلاوین مازاد در بدن به‌ندرت رخ می‌دهد. زیرا برای اینکه مقدار زیاد زیادی از این ویتامین در بدن ذخیره شود، باید مواد غذایی طبیعی در بر گیرنده ویتامین B2 بسیاری مصرف کنید. مکمل‌های ویتامین B2 مصنوعی هم به‌شکل تزریقی یا خوراکی وارد تن می‌شوند که باز هم امکان مصرف بیش‌ازحد آنها وجود ندارد، زیرا بدن، ویتامین‌ها را اندوخته نمی‌کند.

 

منابع ویتامین B2

 

 

فواید ویتامین B2


ویتامین B2 در سلامت عمومی بدن نقش مهمی دارد. از دسته مزایای این ویتامین محلول در آب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱. تولید انرژی

ویتامین B2 با کمک به سوخت و ساز کربوهیدرات ها، چربی‌ها و پروتئین به فرآوری انرژی در تن کمک می‌کند.

 

۲. افزایش گردش خون

ویتامین B2 برای فرآوری سلول‌های خونی و آنتی‌بادی‌های بدن ضروری است و باعث درمان گردش خون و اکسیژن‌رسانی به اندام‌های گوناگون می‌شود.

 

۳. ارتقای رشد و تولیدمثل

ویتامین B2 به رشد و توسعه دستگاه‌های باروری تن هم کمک می‌کند. علاوه‌برآن، برای رشد بافت‌هایی همانند پوست، بافت‌های متصل‌کننده، چشم‌، دستگاه عصبی، غشاهای مخاطی و دستگاه ایمنی هم به هستی آن نیاز است. زیبایی و سلامت مو، ناخن و پوست هم به هستی ریبوفلاوین در بدن اختصاص دارد. ویتامین B2 در ساخت پروتئین‌های تن هم نقش دارد. از این رو برای رشد مفید است.

 

۴. تنظیم تکاپو تیروئید

ویتامین B2 در تنظیم فعالیت‌های غده تیروئید هم مؤثر است.

 

۵. پیشگیری از بیماری‌ها

ویتامین B2 می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های متعددی مشابه سردردهای میگرن، آب مروارید، آکنه، حساسیت پوستی، روماتیسم مفصلی و اگزما هم سودمند واقع شود.

 

۶. محافظت از پوست

ویتامین B2 باعث ترشح مخاط پوستی می‌شود و جوش‌های چرکی پوست را که به‌شکل آکنه نما می‌شوند، از بین می‌برد. تسریع ترمیم بافت پوستی هم یکی دیگر از مزایای مصرف ویتامین B2 است.

 

۷. نگهداری از سیستم عصبی

ویتامین B2 در شفا بیماری‌های عصبی متعددی نظیر صرع، بی‌حسی، ام اس (M.S)، بیماری آلزایمر، پریشانی و… به‌کار دستگیر می‌شود. گفته شده که مصرف ویتامین B2 همراه با ویتامین B6 می‌تواند به شفا سندروم تونل کارپ بینجامد.

 

۸. تقویت رویت چشم

ویتامین B2 مایه تقویت دید و داشتن قرنیه‌ای سالم می‌شود.

 

۹. کند کردن روند ایدز/HIV

ویتامین B2 می‌تواند موجب کند شدن روند بیماری ایدز شود.

مهدی چوبکس بازدید : 144 دوشنبه 17 تیر 1398 نظرات (0)

علت نفخ معده چست؟‌ اقرار بکنیم یا نه، همهٔ ما گاه‌وبیگاه گرفتار گاز معده می‌شویم. گاز معده به‌خاطر بلع هوا و تقسیم‌شدن غذا در سیستم گوارش به وجود می‌آید. این گاز یا همان نفخ شکم یا نفخ معده، معمولا منجر به آروغ زدن، احساس بادکردنِ شکم یا بیرون شدن باد شکم می‌شود. اگر شما هم مبتلا نفخ معده و باد شکم کثرت هستید، باید تغییراتی در رژیم غذایی خود بدهید. در این مقاله، ۷ غذایی را که مایه نفخ معده می‌شوند، شناسایی کرده‌ایم.

 

علت نفخ معده 


گاز معده به‌خودی‌خود مشکلی برپایی نمی‌کند. به‌طور میانگین، باد شکم هر فردی در درازا روز ۱۴ بار بیرون می‌شود. بعضی‌ها گاز بیشتری از بقیه دارند و همین مایه ناراحتی یا حتی شرمندگی‌شان هم می‌شود. ولی به خاطر داشته باشید که تن افراد مختلف، واکنش‌های متفاوتی به خوراکی‌ها دارند، بنابراین اگر تغییری در رژیم غذایی خود می‌دهید، از خوراکی‌هایی که بیشترین بازتاب را به آن‌ها اثر می‌دهید و انگیزه اصلی نفخ معده شما هستند،‌ امتناع کنید.

 

 

۱. لوبیا


لوبیا،‌اولین علت نفخ معده است. وقتی پای خوراکی‌هایی به میانی می‌آید که باعث گاز معده می‌شوند، لوبیا در صدر لیست پیمان می‌گیرد. لوبیا، پرالترین (Raffinose) فراوانی دارد. پرالترین قندی است که بدن به‌سختی آن را هضم می‌کند. پرالترین از رودهٔ حقیر به رودهٔ کبیر می‌رود، که در آنجا باکتری‌ها آن را تقسیم کرده و هیدروژن، دی‌اکسید‌ کربن و گاز متان تولید می‌شود؛ این گاز متان که از طریق مقعد بیرون می‌شود، همان باد شکم است.

 

۷ غذا که باعث نفخ معده می شود

 

اگر می‌خواهید بدون پرهیز از لوبیا، گاز معده را تفریق بدهید، می‌توانید از محصولی به‌نام بینو (Beano) بهره‌گیری کنید. اگر بتوانید بینو را در داروخانه‌ها پیدا کنید،‌ نیازی به نسخهٔ پزشک ندارد. تحقیقات اثر داده‌اند که بینو در برخی افراد برای کاهش گاز معده سودمند است. از دارو که بگذریم، خیساندن لوبیا به‌مدت یک شب هم می‌تواند در تفریق گاز مؤثر باشد.

 

۲. محصولات لبنی


لاکتوز (Lactose) قندی است که در شیر و اغلب محصولات لبنی، از جمله پنیر و بستنی یافت می‌شود. افرادی که آنزیم لاکتوز کافی فرآوری نمی‌کنند، در هضم لاکتوز دشوار دارند؛ به چنین شرایطی، سستی در هضم لاکتوز (Lactose Intolerance) یا نابسامانی لاکتاز می‌گویند. افزایش گاز، یکتا از عوارض ناتوانیِ هضم لاکتوز است. اگر گمان کردن می‌دهید مبتلا این وضعیت هستید، می‌توانید از جایگزین‌های غیرلبنی، مشابه محصولات شیر بادام یا شیر سویا کاربرد کنید. مسیر دیگر هم اینکه پیش از خوردن خوراکی‌های حاوی لاکتوز، قرص لاکتاز مصرف کنید.

 

۳. غلات کامل


سومین غذایی که می‌تواند دلیل نفخ معده باشد‌، جو و گندم کامل است. جو و گندم کاملی مشابه گندم و جو، در بر گیرنده فیبر، پرالترین و نشاسته هستند. باکتری همهٔ این‌ها را در رودهٔ کبیر تقسیم می‌کند، که منجر به گاز معده می‌شود. برنج فقط غله‌ای است که باعث تولید گاز نمی‌شود.

 

۴. سبزیجات


بعضی سبزیجات، مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم، مارچوبه و گل کلم، گاز معده تولید می‌کنند. این سبزیجات هم همانند لوبیا حاوی پرالترین هستند. اما این‌ها خوراکی‌های زیاد سالمی محسوب می‌شوند، بعد بهتر است پیش از پرهیز، با طبیب مشورت کنید.

 

۵. نوشیدنی‌های گازدار


نوشابه، سودا یا دیگر نوشیدنی های گازدار هم می‌توانند مقدار زیادی به هوایی که می‌بلعید اضافه کنند. وقتی هوا وارد سیستم گوارش می‌شود، باید به طریقی خارج شود. همین است که مایه آروغ یا باد شکم می‌شود. اگر می‌خواهید گاز معده را کاهش بدهید، به‌جای نوشیدنی‌های گازدار، از آبمیوه، چای یا آب معمولی بهره‌گیری کنید.

 

۶. میوه‌ها


میوه‌هایی مانند سیب، هلو، گلابی و آلو، در بر گیرنده قند الکلی سوربیتول (Sorbitol) هستند، که تن به‌سختی هضم می‌کند. خیلی از میوه‌ها حاوی فیبر حل‌شدنی (نوعی فیبر که در آب حل می‌شود) هم هستند. سوربیتول و فیبر حل‌شدنی، هر دو باید از رودهٔ بزرگ بگذرند؛ که در آنجا باکتری‌ها آن‌ها را تقسیم و هیدروژن، دی‌اکسید ‌کربن و گاز متان فرآوری می‌کنند.

 

۷. آب‌نبات


مکیدن آب‌نبات هم مثل نوشیدنی‌های گازدار، می‌تواند مایه بلع هوای اضافی بشود. خیلی از آب‌نبات‌ها از سوربیتول هم به‌عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌کنند. این دو عامل می‌توانند مایه اغلب شدن گاز معده بشوند.

 

 

منبع : سایت چطور

مهدی چوبکس بازدید : 182 دوشنبه 17 تیر 1398 نظرات (0)

پلاکت یگانه از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده خون است. وظیفه اصلی آن، لخته‌کردن خون و ممانعت از خون‌ریزی است. یک انسان تندرست در هر میکرولیتر خون بین ۱۵۰ لغایت ۴۰۰ هزار پلاکت دارد. اما برخی افراد به انگیزه ها مختلف، مبتلا فقر پلاکت (Thrombocytopenia) هستند. بعد باید به پیگیری روش‌هایی برای افزایش پلاکت خون خود باشند. یگانه از این روش‌ها، مصرف خوراکی‌های مؤثر در تولید و افزایش پلاکت خون و خودداری از مصرفِ آن‌هایی است که باعث تفریق پلاکت خون می‌شوند. پس برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم و چه نخوریم؟ در پیوسته به معرفی این دو دسته می‌پردازیم.

 

برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم؟


برخی از مواد مغذی موجود در خوراکی‌ها یا مکمل‌‌هایشان برای افزایش پلاکت خون مفید هستند. این مواد در سه دسته کلی جای می‌گیرند:

  • فولات
  • ویتامین ‌‌B12،‌ ویتامین C، ویتامین D و ویتامین K
  • آهن

 

افزایش پلاکت خون با خوردن

 

بهترین منابع فولات


فولات احد از گونه ها ویتامین‌های گروه B است که در سلامت سلول‌های خون نقش مهمی ایفا می‌کند. این ماده معمولا به‌صورت فولیک اسید در خوراکی‌ها هستی دارد.

بر اساس پژوهش‌های مرکز ملی سلامت آمریکا (NIH)، هر فرد بالغ روزانه به ۴۰۰ میکروگرم از این مونث مغذی دربایستن دارد. این میزان برای نسوان باردار اغلب و ۶۰۰ میکروگرم است.

 

غذاهایی که سرشار از فولات هستند، عبارت‌اند از:

  • سبزیجات سبز و پهن‌‌برگ همانند اسفناج و کلم؛
  • جگر گاو؛
  • لوبیا چشم‌بلبلی؛
  • برنج؛
  • خمیرمایه (مخمرها)؛
  • غلات و حبوبات غنی‌شده و جایگزین‌های لبنی؛
  • مکمل‌های فولات.

توجه: گرچه مصرف خوراکی‌های طبیعی در بر گیرنده فولات منعی ندارد، نباید در مصرف مکمل‌های این ماده زیاده‌روی کرد، زیرا مایه اختلال در عملکرد ویتامین B12‌ می‌شود.

 

غذاهای سرشار از ویتامین B12


ویتامین B12 در ساختار گلبول‌های قرمز خون مهم است. کمبود این ماده معدنی می‌تواند به تفریق پلاکت خون منجر شود. هر فرد بالغ بالای ۱۴ سال، روزانه به ۲٫۴ میکروگرم از این ویتامین احتیاج دارد. زنان بادار یا شیرده به بیش از ۲٫۸ میکروگرم از آن نیازمند هستند.

این ویتامین در بیشتر غذاهای حیوانی مشابه گوشت و جگر گاو، تخم مرغ و انواع ماهی‌ها یافت می‌شود. لبنیات نیز سرشار از ویتامین B12 است، ولی بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که شیر گاو تأثیری منفی بر فرآوری پلاکت خون دارد.

گیاه‌خواران برای دریافت این ویتامین می‌توانند جو و گندم و حبوبات غنی‌شده، شیر سویا یا شیر بادام و یا مکمل‌های ویتامین B12 مصرف کنند.

 

خوراکی‌های حائز ویتامین C


ویتامین C‌ در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش حیاتی دارد. این ویتامین در درمان عملکرد پلاکت‌ها، جذب آهن و افزایش پلاکت خون مؤثر است.

بسیاری از میوه‌ها و سبزی ها ویتامین C‌ دارند، مانند:

  • کلم بروکلی؛
  • کلم‌پیچ؛
  • مرکبات مشابه پرتقال و گریپ فروت؛
  • کیوی؛
  • توت فرنگی؛
  • فلفل دلمه ای سبز و قرمز؛

توجه: ازآنجاکه گرما باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شود، بهتر است خوراکی‌هایی که این ویتامین را دارند، خام مصرف شوند.

 

 

افزایش پلاکت خون با خوردن

 

غذاهای سرشار از ویتامین D


اهمیت ویتامین D در کارکرد صحیح استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و دستگاه عصبی تن است. بر بنیاد پژوهش ها مجلس حمایت از بیماران پلاکتی (PDSA)، این ویتامین در عملکرد مغز استخوان که وظیفه فرآوری سلول‌های خون را دارد، نقش مهمی ایفا می‌کند.

یکی از رایج‌ترین راه‌های تأمین ویتامین D، قرار گرفتن در معرض روشنایی خورشید است. ولی بسیاری از کسان به دلیل سبک زندگی یا سکونت در مناطق شمالی و سردسیر، از نور آفتاب محروم‌اند. مصرف غذاهای زیر می‌تواند راه‌حل مناسبی برای تأمین آن باشد:

  • زرده تخم‌مرغ؛
  • ماهی‌های چرب مشابه سالمون، بدن و خال‌مخالی (ماکارل)؛
  • روغن جگر ماهی؛
  • شیر و ماست غنی‌شده با این ویتامین.

 

گیاه‌خواران نیز با مصرف غذاهای پایین ویتامین باره نیاز خویش را اخذ می‌کنند:

  • غلات و حبوبات غنی‌شده؛
  • آب پرتقال‌ غنی‌شده؛
  • شیر سویا و ماست سویا؛
  • قارچ پرورش‌یافته با نشان فرابنفش؛
  • مکمل‌های ویتامین D.

 

خوراکی‌های حائز ویتامین K


ویتامین K برای لختگی خون و سلامت استخوان ها سودمند است. بر پای بست، پژوهش‌های PDSA، مصرف این ویتامین در ۲۷ درصد از افرادی که به فقر پلاکت دچار هستند، مایه افزایش پلاکت خون و درمان خون‌ریزی شده است. مردان و زنان ۱۹ سال به بالا، روزانه به ترتیب به ۱۲۰ و ۹۰ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارند.

غذاهای ذیل در بر گیرنده ویتامین K است:

  • نَتو، نوعی غذای سنتی ژاپنی که از سویای تخمیرشده تعبيه می‌شود؛
  • سبزیجاتی مشابه کلم‌برگ، برگ شلغم، اسفناج و کلم‌بروکلی؛
  • سویا و روغن آن؛
  • کدو حلوایی.

 

غذاهای سرشار از آهن


مقدار آهن موجود در خون، رابطه مستقیمی با کمیت و کیفیت گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها دارد. پژوهش ها انجام‌شده روی کودکان و نوجوانان کم‌خون، پرتو می‌دهد که مصرف آهن در افزایش پلاکت خون مؤثر است.

آهن باره نیاز تن بسته به سن و جنس افراد متغیر است، برای مثال مردان بالای ۱۸ و زنان بالای ۵۰ سال، به ۸ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند؛ درحالی‌که این مقدار برای نسوان بین ۱۹ تا ۵۰ سال، ۱۸ میلی‌گرم و زنان باردار بیش از ۲۷ میلی‌گرم است.

 

برای تأمین‌ آهن تن باید مصرف خوراکی‌های زیر را در برنامه غذایی پیمان داد:

  • صدف؛
  • جگر گاو؛
  • غلات و حبوبات غنی‌شده؛
  • لوبیا سفید و قرمز؛
  • شکلات سیاه؛
  • عدس؛
  • پنیر سویا.

توجه: از‌آنجاکه آهن موجود در گیاهان، نرخ جذب پایینی دارد، بهتر است آن را با ویتامین C‌ مصرف کنید تا آهن اکثریت جذب شود. مصرف غذاهای کلسیم‌دار در کناره آهن مایه تفریق جذب آن می‌شود.

 

مکمل‌های افزایش پلاکت خون


برخی از پژوهش‌ها حاکی از‌ آن است که مصرف مکمل‌هایی مشابه کلروفیل، عصاره برگ پاپایا و ملاتونین در افزایش پلاکت خون تأثیر مثبت دارد.

۱. کلروفیل

۲. افشره برگ پاپایا

۳. ملاتونین

 

افزایش پلاکت خون با خوردن

 

برای افزایش پلاکت خون چه چیز‌های نباید بخوریم؟


مصرف بعضی از غذاها،‌ نوشیدنی‌ها و دارو‌های خاص می‌تواند منجر به تفریق پلاکت خون شود، مانند:

  • نوشیدنی‌های الکلی؛
  • آسپارتام (نوعی شیرین‌کننده‌ مصنوعی)؛
  • آب ذغال‌اخته؛
  • کوینین موجود در نوشیدنی‌های نیروزا و لیمو تلخ.
مهدی چوبکس بازدید : 126 یکشنبه 02 تیر 1398 نظرات (0)
  • چگونه یک فست فود منحصر بفرد داشته باشیم ؟
  • چطور میزان سودآوری فست فود خود را بالا ببریم ؟
  • چطور یک برند فست فود را برای خود ثبت نماییم ؟
  • راه اندازی فست فود دربرگیرنده چه مراحلی میشود ؟
  • آیا حتما برای احداث فست فود باید تجربه داشته باشیم ؟

این معمول ترین سئوالات سرمایه گذاران در دامنه فست فود می باشد که به دقت به توضیح و بررسی در مورد آنها خواهیم پرداخت.

 

تاریخچه تاسیس فست فود


فست فود برای نخستین بار در کشور امریکا، در یک فست فود بنام اتومات شکل گرفت که ایده این اسم یک الهام از کم و بیش شدن صنعت غذا به خودکار شدن و سرعت بخشیدن آن بود و به تاریخ 1912 در نیویورک مفتوح می گردد، آنها با حاضر کردن غذاها و گذاشتن آنها در باکس های شیشه ای که بعدها دیسپلی نامیده شد دستور برگزیدن خوراک از سوی خود میهمان را می دانند  و بعد از احتساب مبلغ خوراک می توانستند آن را بردارند و این موضوع مایه سرعت بخشی بسیار برای کسانی بود که مایل بودند زود غذای خویش را تحویل گرفته و گرایش کنند یا بروند و بسیار جالب اینکه آنها با تعیین شعار ( ما شغل مادران را راحت کردیم ) باعث رونق زیادی در کسب و کار خود و گسترش آن شدند و البته اینکه این پکش باعث ظهور یک صنعت و کسب و کار جدید در عالم شد و در سالهای 1940 بود که مک دونالد بوجود آمد و امروز شاهد این هستیم که شمار شعبات مک دونالد به 36/899 شعبه در سراسر جهان می رسد.

من با بیان این مثال ها تنها می خواستم به چند جستار اشاره کنم، اول اینکه اگر یک رستوران، فست فود و یا سازمان غذایی، بنیادی و درست عمل کند تا چه اندازه می تواند به رشد خود کمک کند و بزرگ شود و دوم اینکه، فست فودها و رستوران ها و برندهای کامیاب آنهایی هستند که خدماتشان متفاوت است و بی همتا و دنباله روی از سایرین نیست و آنها فقط شبیه خودشان هستند، مثلا مک دونالد MC DONALD از پیش درآمد تنها روی همبرگر تمرکز کرده بود و KFC روی مرغ سوخاری و این عامل باعث موفقیت اغلب آنها گردید.

البته این تنها به این مفهوم نیست که تک محصولی بودن خوب است و هر رستورانی تنها باید روی یک فرآورده تمرکز نماید بلکه در حال آماده بسیاری از رستوران های کامیاب کوشش می کنند از تمام گنجایش خود کاربرد کنند و منوهای متنوع تری تدارک ببینند لغایت حجم اکثریت از مشتریان را بتوانند متعلق به خویش کنند.

 

نحوه راه اندازی فست فود

 

امروزه با سرعت گرفتن تمام مشاغل در گیتی و تغییر در سخیف حیات ها بسیاری از شرایط نیز رو به تغییر است، بخصوص که مردم برای وقت و موعد نسبت به ماضی ارزش بیشتری قائل می شوند. از این جهت حتی موعد صرف کردن وعده های غذائی هم سرعت گرفته و بسیارند کسانی که رغبت دارند غذای خود را سرکار خود میل کنند، بخصوص وعده ناهار که بیشتر افراد سرکار هستند و مستلزم این است که غذای خویش را سریع رغبت کنند و به سرکار خود برگردند، با انتشار این روند حیات بسیاری از خانواده ها در وعده شام هم برای آسان تر بودن به فست فود یا رستوران می روند تمام این توضیحات برای این بود که واقعا به اهمیت بهره‌گیری مردم از رستوران ها و بخصوص فست فودها پی دستگیر شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که خصوصاٌ در ایران در فست فودها از مواد اولیه ناسالم استفاده می شود و بیشتر غذاها از میزان زیادی چربی برخوردارند و کم هستند رستوران هایی که به فکر غذای سالم باشند. اگر بخواهیم با یک نگاه تیزبینانه در بین فست فودها ( تاسیس فست فود ) رسیدگی اتمام دهیم، می بینیم که سیر تکاملی مصرف کننده بودن رستوران ها و فست فودها هر روز رو به افزایش است و کمتر رستورانی را می بینیم که سعی دارد مواد اولیه پروتئینی، سس ها و بسیاری از محصولات مصرفی خود را تولید کنند.

البته این موضوع به لحاظ کارشناسی الی چه اندازه می تواند به سودآوری و اعتبار یک رستوران اضافه کند زیرا که محصولات کارخانه ای در بیشتر فست فود ها کاربرد می شوند و این مایه تکراری شدن غذاها و محصولات این فست فودها می شود ولی ممکن است برای شما هم  قبل آمده باشد که به یک رستوران رفته باشید و ببینید با داشتن یک سس مخصوص و یا یک گونه غذای ویژه لغایت چه اندازه برای خود مشتری جمع کرده و این مایه منحصر بفرد شدن آن رستوران و فست فود و سود آوری بیشتر آن می گردد .

به اعتقاد بنده به عنوان کسی که بیش از بیست سال از عمر خویش را در بهترین رستوران ها بعنوان سرآشپز و مدیر و مدرس صرف نموده ام این مهم نیست که یک سرمایه گذار از اصول آشپزی بصورت کامل مطلع نباشد ولی مهم است که به این کار علاقه داشته باشد و بصورت بنیادی تمامی مبانی مدیریتی در تاسیس فست فود را در دوره های آموزشی در طی فرآیند راه اندازی بیاموزد .

 

عوامل راه اندازی فست فود 


راه اندازی یک فست فود به عوامل زیادی ارتباط دارد از عوامل مالی گرفته الی برگزیدن درست ملک، گونه  ازآنش و یا استیجار ملک و مدت زمان قرارداد، برگزیدن یک تیم مشاور با تجربه و صاحب دانش روز که آن را میتوان مهم ترین عامل دانست زیرا که با داشتن یک مربی و رایزن با تجربه میتوانیم همواره با آموزش اصولی خود را به روز نمائیم و از سطح فروش نکوداشتن برخوردار باشیم.

 

سابقه گروه سرآشپزان آسیا در راه اندازی فست فود 


گروه سرآشپزان آسیا با 22 سنه سابقه در راه اندازی فست فود و تکاپو عملی وعلمی چه در ایران و چه درخارج از مملکت با یک سیاست گذاری متفاوت و با یک راه و روش عمیق در بسیاری از رستورانهای راه اندازی شده سعی براین داشته لغایت کمترمصرف کننده باشد و بیشتر تولید کننده یعنی همانطور که در بهترین رستورانهای جهان گواه این هستیم که حتی سبزی ها مصرفی خود را از باغچه خویش استحصال می کنند ما هم در این تلاشیم که با بالا بردن میزان تولید در رستوران هم غذای تندرست تری به میهمانان ارائه کنیم و هم الی نزدیک زیادی از هزینه ها بکاهیم و مهمتر اینکه از وابستگی به بسیاری از کارخانجاتی که محصولات بی کیفیت فرآوری میکنند بکاهیم و با آموزش صحیح و بنیادی و ارائه بهترین سرویس دهی با بالاترین کیفیت محصولات تولیدی و فایده دهی و میهمان سالاری، خوشنودی هر چه بیشتر میهمان و به راستی اسپانسر را تامین نمائیم.

حال در صورتی که بدنبال سرمایه گذاری اصولی در دامنه راه اندازی فست فود هستید و تمایل دارید مراحل علمی و استاندارد جهانی  راه اندازی فست را بدانید، این مراحل را در پائین برای شما بیان خواهم کرد.

 

 بر آورد هزینه تاسیس فست فود  


جهت تخمین خرج تاسیس فست فود می توانید با گرفتن مشاوره از مشاورین مجرب گروه برترین سرآشپزان آسیا برآوردی دقیق از هزینه های لازم جهت تاسیس فست فود و خود داشته باشید.مشاوره برآورد خرج به شرایط بسیاری وابستگی دارد و مشاوره تیم سرآشپزان آسیا رایگان است از صفر تا صد تاسیس فست فود با شما خواهیم بود.

برآورد هزینه های تاسیس فست فود بسیار متغیر است و به عوامل زیادی بستگی دارد. ابتدا تخمین هزینه تملیک یا استیجار می باشد که بنابر مناطق مختلف متغییر است و اینکه اسپانسر در چه مکانی می خواهد این شغل را اتمام دهد، سپس تخمین هزینه های عمرانی و بخش طراحی و دکوراسیون می باشد که در این دسته ابتدا طرح و نقشه و سپس گونه متریال تعیین کننده هزینه ها می باشد. معمولا براساس هر صد متر چهارگوش میانگین 800/000 تومان تا 1/000/000 تومان برآورد زده می شود، اما برای میزان حداکثر این تخمین نمی طاقت سقفی قائل شد. در اینجا مثالی برای شما بیان خواهم کرد الی مطلب آسان تر لمس شود: در حال حاضربا توجه به تغییرات بها ارز هر متر سنگ امپرادو با بها حداقل 2 میلیون تومان و بیشینه 10 تا 15 میلیون تومان (که در دسته های سفارشی حتی می تاب مبلغی بیش از این خرج نمود)، در بازار فروخته می شود که این سنگ معمولا در کف بکار برده می شود و تنها مربوط به قیمت کف است،  البته سلیقه ها زیاد متفاوت می باشد و بالطبع گونه طراحی و دکوراسیون هم باید براساس موعد و مکان در نظر گرفته Expose شود و بیشتر در محیط‌ هایی مثل فست فود ها از سبک هایی مدرن، پست مدرن،کوبیسم و غیر کلاسیک بهره‌گیری می شود. اما بصورت میانگین برای یک طراحی مناسب، شیک و جذاب مبلغ 2/500/000 تا 3/000/000 تومان مبلغ معقولی می باشد، که این مبلغ مربوط به طراحی ها، کف و حصار ها، سیستم نورپردازی و استیشن بندی ها، گرمایش و Air condition سرمایش و سیستم تهویه و مبلمان می باشد.

 

نحوه راه اندازی فست فود

 

برآورد خرج تجهیزات فست فود


و اما برای تخمین ساز و برگ بخش آشپزخانه فست فود و پخت و پز نیز اینچنین است و برآورد بها ساز و برگ فست فود بر حسب کیفیت و برند وسایل و تجهیزات تعیین می گردد که این دسته نیز به تازگی با دگرگونی ها بها ارز مبتلا دگرگونی ها زیادی گشته است. ولی باید بدانیم که این مبالغ با سیاستگذاری درست و بنیادی و با برگزیدن برند های با کیفیت و بها مناسب بی گمان یک سرمایه گذاری می باشد و شما با نگهداری صحیح این وسایل می توانید برای یک عمر متعلق به کاربرد نمایید و کسب درآمد کنید. در دسته تجهیزات و وسایل طباخ خانه برآورد بها رابطه 100% سر راست با گونه منو دارد اما مبلغ میانگین 150 لغایت 200 میلیون تومان را می تاب برای این بخش در عقیده گرفت. در تقسیم انتهایی کار، خرج های راه اندازی، خرید مواد اولیه غذایی، نوشیدنی و سرمایه در گردش و تبلیغات ظروف و پک های بیرون بر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مهدی چوبکس بازدید : 91 یکشنبه 26 خرداد 1398 نظرات (0)

تاریخچه  راه اندازی فست فود


فست فود برای اولین بار در کشور امریکا، در یک فست فود بنام اتومات شکل گرفت که ایده این نام یک الهام از  نزدیک  شدن صنعت خوراک به خودکار شدن و سرعت بخشیدن آن بود و به تاریخ 1912 در نیویورک باز می گردد، آنها با حاضر کردن غذاها و قراردادن یا آنها در باکس های شیشه ای که در آینده دیسپلی نامیده شد پروانه برگزیدن خوراک از جانب خود میهمان را می دانند  و پس از بشمارآوردن مبلغ خوراک می توانستند آن را بردارند و این موضوع باعث سرعت بخشی بسیار برای کسانی بود که مایل بودند زود غذای خود را تحویل گرفته و رغبت کنند یا بروند و زیاد جالب اینکه آنها با تعیین شعار ( ما پیشه مادران را راحت کردیم ) مایه رونق زیادی در کسب و کار خود و توسعه آن شدند و البته اینکه این انفجار مایه پیدایش یک صنعت و کسب و کار جدید در عالم شد و در سالهای 1940 بود که مک دونالد بوجود آمد و امروز گواه این هستیم که شمار شعبات مک دونالد به 36/899 شعبه در سراسر عالم می رسد. در سال 1991 بود که KFC  ( Kentucky fried chicken ) بوجود آمد و تعداد آن الان به بیش از 20/000 شعبه در 123 مملکت از دانشمند می رسد.

من با بیان این مثال ها تنها می خواستم به چند موضوع اشاره کنم، اول اینکه اگر یک رستوران، فست فود و یا سازمان غذایی، بنیادین و درست عمل کند لغایت چه اندازه می تواند به رشد خویش کمک کند و کبیر شود و دوم اینکه، فست فودها و رستوران ها و برندهای موفق آنهایی هستند که خدماتشان متفاوت است و بی همتا و تقلید از دیگران نیست و آنها تنها مانند خودشان هستند، مثلا مک دونالد MC DONALD از ابتدا تنها روی همبرگر تمرکز کرده بود و KFC روی مرغ سوخاری و این عامل مایه کامیابی بیشتر آنها گردید.

البته این تنها به این مفهوم نیست که تک محصولی بودن خوب است و هر رستورانی تنها باید روی یک محصول تمرکز نماید بلکه در حال حاضر بسیاری از رستوران های کامیاب سعی می کنند از تمام ظرفیت خویش استفاده کنند و منوهای گوناگون تری تدارک ببینند تا حجم اکثریت از مشتریان را بتوانند از آن خود کنند.

امروزه با سرعت اخذ تمام مشاغل در جهان و تغییر در سبک زندگی ها بسیاری از شرایط نیز رو به تغییر است، بخصوص که ملت برای وقت و موعد نسبت به ماضی ارزش اکثریت قائل می شوند. از این جهت حتی سررسید صرف کردن وعده های غذائی هم سرعت گرفته و بسیارند کسانی که رغبت دارند غذای خویش را سرکار خود میل کنند، بخصوص وعده ناهار که اغلب کسان سرکار هستند و مستلزم این است که غذای خود را تند میل کنند و به سرکار خویش برگردند، با انتشار این روند زندگی بسیاری از خانواده ها در وعده شام هم برای آسان تر بودن به فست فود یا رستوران می روند تمام این توضیحات برای این بود که واقعا به اهمیت بهره‌گیری مردم از رستوران ها و بخصوص فست فودها پی برده شود، اما متاسفانه گواه هستیم که خصوصاٌ در ایران در فست فودها از مواد اولیه ناسالم بهره‌گیری می شود و بیشتر غذاها از میزان زیادی چربی برخوردارند و کم هستند رستوران هایی که به اندیشه غذای سالم باشند. اگر بخواهیم با یک نگاه تیزبینانه در بین فست فودها ( راه اندازی فست فود ) رسیدگی سپریدن دهیم، می بینیم که سیر تکاملی مصرف کننده بودن رستوران ها و فست فودها هر روز رو به افزایش است و کمتر رستورانی را می بینیم که کوشش دارد مواد اولیه پروتئینی، سس ها و بسیاری از محصولات مصرفی خود را فرآوری کنند.

البته این موضوع به لحاظ کارشناسی الی چه اندازه می تواند به سودآوری و اعتبار یک رستوران اضافه کند زیرا که محصولات کارخانه ای در اغلب فست فود ها استفاده می شوند و این مایه تکراری شدن غذاها و محصولات این فست فودها می شود اما ممکن است برای شما هم  قبل آمده باشد که به یک رستوران رفته باشید و ببینید با داشتن یک سس مخصوص و یا یک نوع غذای ویژه الی چه اندازه برای خویش مشتری جمع کرده و این مایه منحصر بفرد شدن آن رستوران و فست فود و سود آوری اغلب آن می گردد .

به اعتقاد بنده به عنوان کسی که بیش از بیست سنه از عمر خود را در بهترین رستوران ها بعنوان سرآشپز و مدیر و آموزگار صرف نموده ام این مهم نیست که یک سرمایه گذار از اصول آشپزی بصورت کامل مطلع نباشد ولی مهم است که به این شغل علاقه داشته باشد و بصورت بنیادین تمامی مبانی مدیریتی در تاسیس فست فود را در دوره های آموزشی در طی پروسه راه اندازی بیاموزد .

 

عوامل تاسیس فست فود 


راه اندازی فست فود به عوامل زیادی وابستگی دارد از عوامل مالی گرفته لغایت گزینش صحیح ملک، گونه  مالکیت و یا استیجار ملک و مدت زمان قرارداد، انتخاب یک تیم مشاور با تجربه و صاحب دانش روز که آن را میتوان مهم ترین عامل دانست زیرا که با داشتن یک مربی و مشاور با تجربه میتوانیم همواره با آموزش اصولی خود را به روز نمائیم و از سطح فروش خوبی برخوردار باشیم.

 

راه اندازی فست فود

 

راه اندازی فست فود به شرط محصولات سالم و با کیفیت


دلایل تاسیس یک فست فود متفاوت است اگر بخواهیم بصورت تخصصی بر روی ساختار منو صحبت کنیم بهتر است بگوئیم هر منو باید تنوع غذایی احسان را در خود گنجانده باشد و از تمام گروه های غذایی در آن منو هستی داشته باشد برای مثال هم غذاهایی با گوشت قرمز هم گوشت مرغ و محصولات دریایی و البته که باید هر منویی برای کسانی که وجترین هستند و بیشتر از گروه سبزی ها بهره‌گیری می کنند غذاهای گیاهی و سالم نیز داشته باشد و جه بسا  که از دیر باز در کناره غذاهای پروتئینی مختلف نیز از گروه سبزیجات به شکلهای مختلف استفاده می شده است ، این بسیار مهم است که امروزه با افزایش سطح فرهنگ در بین مردم به نسبت خواسته های آنها نیز از رستوران ها و فست فودها نسبت به پیش اغلب شده است، فست فودها در این روزها کلکسیونی از ایده های خلاق هستند، چه در حوزه طراحی و دکوراسیون، نوع مبلمان و چیدمان، نوع ظروف زیاد شیک و زیبا و چه در دامنه تمینگ، برای نمونه در بسیاری از فست فودها گواه این هستیم که برای رفاه میهمان و سرگرم نمودن او کتابخانه و یا سرگرمی های دیگر نیز هستی دارد، ولی بدبختانه شوربختانه فست فود در مملکت ما به سمت و سوی احسان حرکت نمی کند زیرا که در قدم اول دغدغه یک سرمایه گذار باید سلامت میهمان خود باشد و سرویس دهی به مدعوین را چه به لحاظ  غذایی و چه به لحاظ  پذیرایی همچون پذیرایی از خانواده خویش بداند و در این چهره است که موفقیت حاصل می شود.

 

 بر آورد خرج راه اندازی فست فود  


جهت برآورد هزینه راه اندازی فست فود می توانید با دریافت مشاوره از مشاورین کارآزموده گروه برترین سرآشپزان آسیا برآوردی ریزبین از خرج های لازم جهت راه اندازی فست فود و خویش داشته باشید.مشاوره برآورد خرج به شرایط بسیاری ارتباط دارد و مشاوره تیم سرآشپزان آسیا مجانی است از صفر تا صد راه اندازی فست فود با شما خواهیم بود.

برآورد هزینه های راه اندازی فست فود بسیار متغیر است و به عوامل زیادی پیوستگی دارد. پیش درآمد برآورد هزینه تملیک یا استیجار می باشد که بنابر مناطق مختلف متغییر است و اینکه سرمایه گذار در چه مکانی می خواهد این شغل را اتمام دهد، سپس برآورد هزینه های عمرانی و بخش طراحی و دکوراسیون می باشد که در این بخش پیش درآمد طرح و نقشه و سپس گونه متریال تعیین کننده هزینه ها می باشد. معمولا طبق هر صد متر مربع میانگین 800/000 تومان لغایت 1/000/000 تومان تخمین زده می شود، ولی برای میزان بیشینه این برآورد نمی تاب سقفی قائل شد. در اینجا مثالی برای شما بیان خواهم کرد الی مطلب آسان تر لمس شود: در حال حاضربا توجه به دگرگونی ها بها ارز هر متر سنگ امپرادو با قیمت کمینه 2 میلیون تومان و حداکثر 10 الی 15 میلیون تومان (که در دسته های سفارشی حتی می طاقت مبلغی بیش از این خرج نمود)، در بازار فروخته می شود که این سنگ معمولا در کف بکار اسیر می شود و فقط مربوط به بها کف است،  البته سلیقه ها بسیار متفاوت می باشد و بالطبع نوع طراحی و دکوراسیون هم باید طبق زمان و فضا در نظر گرفته Expose شود و اغلب در محیط‌ هایی مشابه فست فود ها از سبک هایی مدرن، پست مدرن،کوبیسم و غیر کلاسیک استفاده می شود. ولی بصورت میانگین برای یک طراحی مناسب، شیک و جذاب مبلغ 2/500/000 الی 3/000/000 تومان مبلغ معقولی می باشد، که این مبلغ مربوط به طراحی ها، کف و دیوار ها، سیستم نورپردازی و استیشن بندی ها، گرمایش و Air condition سرمایش و سیستم تهویه و مبلمان می باشد.

 

برآورد هزینه ساز و برگ فست فود


و اما برای تخمین تجهیزات تقسیم آشپزخانه فست فود و پخت و پز نیز اینچنین است و برآورد بها تجهیزات فست فود بر حسب کیفیت و برند وسایل و تجهیزات تعیین می گردد که این دسته نیز اخیرا با تغییرات قیمت ارز دچار تغییرات زیادی گشته است. ولی باید بدانیم که این مبالغ با سیاستگذاری درست و اصولی و با انتخاب برند های با کیفیت و بها مناسب قطعا یک سرمایه گذاری می باشد و شما با نگهداری صحیح این وسایل می توانید برای یک عمر متعلق به استفاده نمایید و کسب درآمد کنید. در تقسیم تجهیزات و وسایل آشپزخانه برآورد قیمت رابطه 100% مستقیم با نوع منو دارد ولی مبلغ میانگین 150 لغایت 200 میلیون تومان را می نا برای این تقسیم در عقیده گرفت. در بخش انتهایی کار، خرج های راه اندازی، خرید مواد اولیه غذایی، نوشیدنی و سرمایه در گردش و تبلیغات ظروف و پک های خارج بر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اما در این بخش نیز بسته به گونه کار می نا مبلغ دست کم 50/000/000 تومان مبلغ میانگین و 70 الی 100 میلیون تومان رابرای عملکرد مثبت مبلغ مناسبی دانست.

مهدی چوبکس بازدید : 108 یکشنبه 12 خرداد 1398 نظرات (0)

همانطور که می دانید آموزش نقش بسیار مهمی در رشد و اعتلای بشریت در تمام دوره ها تاریخ داشته است، در این عصر فعلی نیز با پیشرفت تمام علوم، دانش کله پزی نیز جان بازپسین ای گرفته است. انگیزه اینکه طباخی را یک دانش می نامیم ، این است که  با سلامت انسان رابطه ای سر راست دارد یک سرآشپز یا یک آشپز می توانند غذایی طبخ کند که شخص با تمایل نمودن آن غذا، نه تنها بتواند دانستن سیری کند بلکه کارایی بسزایی در سلامت فیزیکی و روانی شخص نیز داشته باشد، کما اینکه بسیاری از بزرگان و دانشمندان ما نیزهمچون ابوعلی سینا و افلاطون در بسیاری از کتب خویش در باره این سوژه مطالب بسیاری ذکر نموده اند.

با پروا به اهمیت صنعت آشپزی آکادمی سرآشپزان آسیا به برگزاری دوره‌های مقدماتی و مترقی در دامنه آموزش آشپزی پرداخته است و بعد از سرانجام دوره به شرکت کنندگان مدرک بین المللی TEF استرالیا و مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای مملکت تقدیم می‌گردد.

 

آموزش آشپزی و اهمیت آن برای مهاجرت

در سده های بازپسین با شناساندن علم طباخی از راه اساتید و بزرگانی همچون آگوست اسکوفیر ( والد علم امروزین طباخی ) به جهانیان و تعلیم فنون و رموز طباخی اهمیت بیشتری به یادگیری آکادمیک آشپزی در عالم داده شده است که آن را به گرد از مشاغل مهارتی و پردرآمد تبدیل کرده است.

امروزه دانشجویان سلسله طباخی در بهترین دانشگاه های کله پزی دنیا همچون دانشگاه Le Cordon Bleu و دانشگاه CIA (The culinary institute of America ) دوره های تکمیلی طباخی خویش را لغایت رسیدن به درجه Master Chef تا 15 سنه  طی می کنند الی تحصیلات خود را تکمیل نمایند و مهارت ها را بصورت کامل بیاموزند .

در ایران نیز در سالهای اخیر پروا زیادی به این دانش شده است و کلاسهای زیادی جهت آموزش آشپزی تشکیل می شود ، اما کمتر دیده می شود آموزشگاهی با رعایت اصول مدیریتی و با دلسوزی، فنون و رموز طباخی را به هنرجو آموزش دهد و آنها را فاش نماید زیرا که بسیاری از این مربیان ممکن است با گذراندن دوره های اختصار مدت آموزش آشپزی توانسته باشند تصدیق (رانندگی) آموزشی را کسب نمایند ،  ولی تجربه مفیدی در این گویه گزین کردن نداشته باشند و هم اینکه اغلب آموزشگاهها ، آموزشهای خویش را بصورت تئوری انجام می دهند و هنرجو هیچ کار عملی مفیدی در کلاس سپریدن نمی دهد  تا بتواند سوالات و چالش های ذهنی خود را پشت سر بگذارد و به چیرگی برسد و در اصطلاح از بعد این پیشه برآید چه بسا که بسیاری از هنر جویان این آموزشها را جهت اقامت به کشورهای دیگر میگذرانند و داشتن مهارت در تعلیم در کنار مدرک معتبر قابل برگردان در سایر کشورها اولویت زیاد مهمی محسوب میگردد.

از جمله مشاغل های مورد دربایستن در فهرست دولت های اروپایی و غربی مخصوصا برخی مشاغل خدماتی نظیر آشپزی و سرآشپزی هم وجود دارد که فرصت هایی را برای چندی از شاغلین آنها پدید آورده است. در اینجا نگاهی اجمالی به این دو عنوان شغلی داریم.

 

اهمیت مدرک آشپزی برای مهاجرت


برخلاف تصوری که بیشتر ساکنان کشور های غیرغربی از کشورهایی همانند کانادا دارند و آنها را فقط با آزمایشگاه ها، موسسات و کارخانه های بزرگ و نظایر اینها می شناسند، تقسیم خدمات نقش عظیمی در ارتقا استانداردهای حیات در این کشورها داشته و کماکان دارد و به همین انگیزه از گستره و اهمیت زیادی برخوردار است. افزایش رفاه، عموماً منجر به افزایش احتیاج در این دسته ها می شود و در این بین مشاغلی که به چیزی ما فوق ادب عمومی دیپلم دبیرستان نیازمند هستند به طور مثال در مورد طباخی به ذائقه قوی، پروا بیشتری شده است. به همین خاطر به موازات احتیاج به تخصص هایی چون پزشکی و مهندسی، کشورهای پیشرفته به طیف گسترده ای از چنین مشاغلی چون آشپز چیره دست هم نیازمند هستند که احتمالاً در نخست پیشه درآمد آنها چندان قابل پروا نباشد ولی به دلیل بیچارگی زیاد، کارگماری آنها تضمین شده است، ضمن اینکه اگر فرد به واقعیت دارای استعداد در این حوزه باشد، می تواند بعدها از درآمد بالاتری هم برخوردار شود.

نکته ای که باید در باره اهمیت آموزش آشپزی و دیگر مشاغل باره توجه پیمان گیرد اهمیت «شاغل بودن» در کشورهایی اروپایی است. این دوگانه ارزشی- ضدارزشی شاغل بودن در مساوی بیکار بودن (البته بیکاری نه از سر زورکردن یا سستی بلکه به معنای سستی) با آنچه ما در ایران نگریستن می نماییم تفاوت دارد. در ایران ممکن است جوانی (که احتمالاً به غیر از داشتن یک دیپلم دبیرستانی فاقد هر نوع مهارت و تجربه ای است) با وجود فرصت انجام یک کار (که از نظر او سطح پایینی داشته باشد) از آن امتناع کند و برای مدت ها به همین بهانه بیکار در خانه بماند و خانواده، رفقا و آشنایانش هم به او حق بدهند ولی در کشورهایی مترقی چون بیکاری و استفاده از خدمات رایگان دولتی که پول آن از جیب شاغلان (از روش پرداخت مالیات) پرداخت می شود منجر خواهد شد، مقبول هیچکس نیست. این نکته از این رو ذکر شد که بر احد از تفاوت های فرهنگی کلیدی بین اهالی  اروپا  و ایران تاکید شود.

آشپزان و سرآشپزان در طیف گسترده ای از مکان ها استخدام می شوند: رستوران ها، هتل ها، مراکز خدمات عمومی، مریض خانه  ها، مراکز آموزشی و حتی موسسات تحقیقاتی. برای این بنیاد-نهاد-سازمان ها و سازمان ها چیرگی آشپزی، تجربه موفق و مدرک مرتبط رسمی با آشپزی (نظیر دوره های آموزشی معتبر بین المللی) زیاد مهم تر از تحصیلات دانشگاهی است ولی با تحصیلات و آموزش، فرد می تواند با طیف بیشتری از غذاها آشنا شود و مهم تر از آن، دانش حاکم بر پیرامون های چیره دست تر را تجربه کند. برای آنکه با ابعاد این سوژه آشنا شویم باید یادآوری نماییم که بعنوان نمونه در شهر ۳ میلیون نفره تورنتو واقع در کانادا بیش از ۹۰۰۰ رستوران و ۱۲۰ هتل هستی دارد که درخواست کننده شمار زیادی آشپز هستند. تعداد این موارد در بعضی شهرها از این شمردن نیز فراتر است.

برخی از سرآشپزها بعد از کسب شهرت به راه اندازی رستوران ویژه خود اقدام می کنند لغایت از طریق خویش فرمایی و تاسیس رستوران و پیشه آفرینی درآمد بیشتری کسب کنند. اکنون در مناطق کهن تر در تورنتو شمار زیاد زیادی رستوران های خیلی کوچک اما با کیفیت غذایی بالا هستی دارند که به صورت فامیلی گردانیدن می شوند و هر شب (مهم نیست چندمین شب هفته در کدامین ماه سنه باشد) پر از مشتری هایی هستند که آنجا را مکانی دنج برای دیدار با دوستان می دانند.

مهدی چوبکس بازدید : 176 چهارشنبه 08 خرداد 1398 نظرات (0)

مرغ منبع بسیار خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین تن را فراهم می کند. افرادی که می خواهند مقدار چربی غذای خود را کاهش دهند، می توانند از گوشت مرغ بهره‌گیری کنند. گوشت سینه مرغ در سنجش با ران چربی اقلیت دارد. با مرغ غذاهای گوناگون و زیادی را می تاب تهیه کرد که در اینجا چند نمونه را در اختیارتان قرار می دهیم.

 

غذای لذیذ با مرغ

 

نکاتی درباره مرغ


•    گوشت مرغ باید بوی طبیعی داشته باشد. اگر بوی مرغ غیرطبیعی باشد نشان تباه بودن گوشت است.

 

•    گوشت مرغ فساد تیره، پرخون یا کبود است. گوشت مرغ در اثر حفاظت در شرایط نامناسب به تدریج خاکستری و سبز رنگ می شود که بایستی در این مواقع از مصرف آن خودداری کرد.

 

 

۱- خوراک مرغ با سس قارچ


میزان سرو: 4 نفر

مواد لازم:

  • سینه مرغ: 2 عدد
  • آرد: یک سوم پیمانه
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه اخیر (پودرشده): به مقدار لازم
  • روغن زیتون: 2 ق س
  • قارچ (خردشده): 300 گرم
  • سیر (ریز خردشده): 2 حبه
  • کره: 2 ق س
  • آب مرغ: یک و یک ربع مقیاس + یک ق س
  • پودر آویشن: یک دوم ق چ
  • ارگانوی خشک: یک دوم ق چ
  • نشاسته ذرت: دو و یک دوم ق چ
  • پنیر پارمزان (رنده شده): یک سوم پیمانه
  • خامه پرچرب: یک ربع پیمانه
  • برگ جعفری بازپسین (خردشده): 2 ق س

 

طرز تهیه:

 

1. سینه های مرغ را از درازا به دو نیم برش دهید. آرد، نمک و فلفل سیاه را در ظرف مناسبی با هم درهم کنید. روغن زیتون را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید. برش های مرغ را نخست کاملا به مخلوط آرد آغشته کنید و در روغن داغ احمر کنید تا زرین و برشته شوند و سپس کناره بگذارید.

 

2. کره را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید و قارچ و سیر را در آن (حدود 3 دقیقه) تفت دهید تا قارچ نرم شود.

 

3. یک و یک ربع مقیاس آب مرغ را در ظرفی که مرغ را تفت دادید بریزید. درهم قارچ و سیر را اضافه کنید. آویشن و ارگانو را اضافه کنید. بعد از به جوش آمدن آب مرغ گرما را مختصر کنید و اجازه دهید نزدیک 4 تا 5 دقیقه به آرامی بپزد و حجم مواد نصف شود.

 

4. یک قاشق سوپ خوری آب مرغ باقیمانده را با نشاسته ذرت مخلوط کرده و به مواد اضافه کنید. مرتب مواد را هم بزنید. پنیر پارمزان و خامه را اضافه کنید و نمک و فلفل سیاه بزنید. مرغ را اضافه کرده و سرو کنید. برای تزیین از برگ جعفری اخیر شعور شده بهره‌گیری کنید.

 

 

۲- ناگت مرغ


مواد لازم:

 

  • فیله مرغ (چرخ شده): 3 عدد
  • شیر: به مقدار لازم
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • نان تست: نصف یک عدد
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
  • پاپریکا: به مقدار لازم
  • پودر سوخاری: به مقدار لازم
  • روغن: برای سرخ کردن
  • آرد: 3 ق س

 

طرز تهیه:

 

1. نان تست را در مقداری شیر پیمان دهید لغایت خیس بخورد. فیله مرغ چرخ شده، نان آزمایش خیس خورده در شیر، یک عدد تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه و پاپریکا را با هم مخلوط کنید.

 

2. گلوله هایی از آمیخته به دست آمده را متمایز کنید و کف دست خویش عریض نمایید. آنها را به آرد آغشته کنید و سپس در دو شماره تخم مرغ کمی زده شده فرو کنید و در آخر در پودر سوخاری بغلتانید.

 

3. روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید و ناگت ها را در روغن احمر کنید لغایت زرین و برشته شوند.

 

 

۳- مرغ بریان معطر


مواد لازم:

 

  • مرغ اخیر (درسته): 1 عدد
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • ارگانوی خشک: به مقدار لازم
  • فلفل قرمز (پودر شده): به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
  • سیر (له شده): 2 حبه
  • آویشن: به مقدار لازم
  • پاپریکا: 2 ق چ

 

طرز تهیه:

 

1. مرغ را شسته و خشک کنید. روغن مایع، ارگانو، فلفل قرمز، نمک، فلفل قرمز، نمک، فلفل سیاه، آویشن، پاپریکا و سیر له شده را در ظرف مناسبی با هم درهم کنید.

 

2. این آمیخته را روی مرغ بمالید و ترجیحا تمام طول شب در یخچال قرار دهید. پس از گذشت این موعد مرغ را در فویل بپیچید و حدود 30 تا 40 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 190 درجه سانتی گردا (375 درجه فارنهایت) پیمان دهید.

 

3. فویل را مفتوح کنید و مرغ را نزدیک 30 دقیقه دیگر در فر قرار دهید تا کاملا بپزد.

 

 

۴- کباب مرغ و آناناس


مواد لازم:

 

  • سینه مرغ: 500 گرم
  • آناناس تازه: 1 عدد
  • فلفل دلمه ای قرمز: 1 عدد
  • روغن: 2 ق س
  • ارگانو: 2 ق س
  • آویشن: دوسوم ق چ
  • زردچوبه: دوسوم ق چ
  • تخم گشنیز (پودر شده): یک ق چ
  • پاپریکا: یک ق چ
  • فلفل قرمز (پودر شده): یک سوم ق چ
  • برگ جعفری تازه (ریز شعور شده): دو ق س
  • سیر (له شده): دو حبه
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم

 

طرز تهیه:

 

1. سینه مرغ را به ابعاد حقیر برش دهید. آناناس و فلفل دلمه ای را نیز به ابعاد حقیر برش دهید.

 

2. تمامی چاشنی ها، برگ جعفری ریز شعور شده و سیر له شده را با هم درهم کنید. روغن را اضافه و آمیخته کنید. مرغ و آمیخته را در ظرف مناسبی با هم کاملا درهم کنید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و حداقل یک ساعت (ترجیحا از شب قبل) در یخچال پیمان دهید لغایت مرغ مزه دار شود.

 

3. سیخ های چوبی را چند ساعت قبل از به سیخ کشیدن مرغ در آب پیمان دهید الی خیس بخورند. مرغ، آناناس و فلفل دلمه ای را به سیخ کشیده و گریل کنید. می توانید آن ها را حدود 20 دقیقه در فر پیمان دهید الی بپزند.

 

4. در ضمن می توانید سیخ های کباب را حدود 20 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه سانتی  گراد (400 درجه فارنهایت) قرار دهید تا کباب شوند.

 

 

۵- ساندویچ فاهیتای مرغ


میزان سرو: 4 نفر

 

مواد لازم:

 

  • سینه مرغ (بدون پوست و استخوان): 700 گرم
  • فلفل قرمز (پودر شده): 2 ق چ
  • زیر (پودر شده): یک و یک دوم ق چ
  • پاپریکا: یک ق چ
  • تخم گشنیز: یک دوم ق چ
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
  • فلفل دلمه ای قرم: 1 عدد
  • فلفل دلمه ای سبز: 1 عدد
  •  فلفل دلمه ای زرد: 1 عدد
  • پیاز: 1 عدد
  • سیر (ریز شعور شده): 1 حبه
  • روغن زیتون: 3 ق س
  • آب لیموی شیرازی تازه: 2 ق س
  • برگ گشنیز (خرد شده): 3 ق س
  • نان تورتیا: 8 عدد

 

طرز تهیه:

 

1. نخست دمای فر را روی 200 درجه سانتی گراد (400 درجه فارنهایت) قرار دهید و سینی فر را با افشانه روغن چرب کنید. فلفل قرمز، زیره، پاپریکا، تخم گشنیز، نمک و فلفل سیاه را در ظرف مناسبی با هم آمیخته کنید و ساحل بگذارید.

 

2. فلفل دلمه ای و پیاز را باریک برش دیتا و در سینی فر پخش کنید. مرغ را به ابعاد کوچک برش دهید و روی فلفل ها پیمان دهید. سیر ریز خرد شده و مخلوط چاشنی ها را اضافه کنید روغن زیتون را روی مواد بریزید و به احسان آمیخته کنید.

 

3. سینی را نزدیک 18 لغایت 25 دقیقه در فر از پیش گرم شده پیمان دهید الی سبزیجات نرم شوند و مرغ کاملا بپزد (پس از گذشت نیمی از سررسید پخت، مواد را آمیخته کنید). نان های تورتیا را در فویل بپیچید و در 5 دقیقه پایان پخت مواد را در فر قرار دهید تا گرم شوند.

 

4. آب لیمو ترش را روی درهم مرغ بریزید و برگ گشنیز خرد شده را روی آن بپاشید. در صورت احتیاج نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. آمیخته مرغ را در نان های تورتیا سرو کنید.

 

 

۶- چیکن لقمه پنیری


مواد لازم:

 

  • فیله مرغ: 2 عدد
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
  • پاپریکا: دو ق چ
  • پودر سوخاری: یک پیمانه
  • پودر نارگیل: یک دوم پیمانه
  • تخم مرغ (کمی زده شده): 2 عدد

طرز تهیه:

 

1. فیله های مرغ را به ابعاد کوچک برش دهید، روی آنها نمک، فلفل سیاه و پاپریکا بپاشید. پودر سوخاری و پودر نارگیل را با هم مخلوط کنید.

 

2. قطعه های مرغ را ابتدا در تخم مرغ کمی زده شده فرو کنید و سپس در آمیخته پودر نان و پودر نارگیل بغلتانید و در سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی بچینید.

 

3. آنها را نزدیک 15 الی 20 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه سانتی گراد (400 درجه فارنهایت) پیمان دهید و هر از برخی مواقع آنها را برگردانید لغایت زرین و برشته شوند.

 

 

۷- مرغ گریل شده با سالسای آووکادو


میزان سرو: 4 نفر

 

مواد لازم:

 

  • سینه مرغ (بدون پوست و استخوان): 4 عدد
  • پوست لیمو سنگی (رنده شده): یک ق س
  • آب لیموی شیرازی تازه: یک سوم پیمانه
  • روغن زیتون: یک ربع پیمانه (مقداری برای چرب کردن گریل)
  • عسل: یک و یک دو ق چ
  • برگ گشنیز (خرد شده): یک سوم پیمانه
  • سیر: 3 حبه
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم

 

مواد لازم سالسا:

 

  • آووکادو (نگینی شعور شده): یک و نیمه عدد
  • گوجه فرنگی (خردشده): 2 عدد
  • پیاز قرمز (خرد شده): یک دوم پیمانه
  • سیر (ریز شعور شده): 1 حبه
  • آب لیمو شیرازی تازه: یک ق س
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم

 

 شیوه تهیه:

 

1. سینه های مرغ را در وسط سلفون پیمان دیتا و با استیک کوب روی آنها بکوبید الی نرم شوند. پوست رنده شده لیمو، آب لیمو شیرازی، روغن زیتون، عسل، برگ گشنیز، سیر ریز شعور شده، نمک و فلفل سیاه را در ظرف مناسبی با هم درهم کنید.

 

2. سینه های مرغ و این درهم را در کیسه زیپ کیپ بریزید و به احسان ارتعاش دهید الی مواد مخلوط شوند. کیسه را حدود 2 تا 4 ساعت در یخچال پیمان دهید لغایت مرغ طعم دار شود.

 

3. گریل را گرم کنید و آن را با چندی روغن زیتون چرب کنید. مرغ طعم دار شده را در گریل کباب کنید. سالسا را روی مرغ بریزید و چندی برگ گشنیز شعور شده بپاشید و سرو کنید.

 

طرز تعبيه سالسا:

 

آووکادو، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و آب لیموترش را در ظرف مناسبی با هم آمیخته کنید و نمک و فلفل سیاه بزنید.

 

نکاتی در ارتباط با مرغ:

 

•    سطح بالایی از ویتامین B3 که به آن نیاسین نیز می گویند در گوشت مرغ موجود است که از مرض های ناشی از افزایش سن بازداری می کند.

 

•    برای معطر کردن مرغ در اثناء پخت می توانید از چند برگ سبزی معطر همانند ترخان، نعناع، برگ بو یا رزماری استفاده کنید.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 361
  • بازدید سال : 1,559
  • بازدید کلی : 15,948